A.H.G

AbboT HackeR Group

A.H.G

AbboT HackeR Group

وضعیت نخبگان در ایران

وضعیت نخبگان در ایران

حدود چند دهه از زمان فرار مغزها می گذرد و در اینجا سوال این است که برای جلوگیری از فرار مغزها چه کارهایی مسئولان تاکنون انجام داده اند و روند این کار به کجا رسیده است؟
حدود پنج سال از سابقه بنیاد ملی نخبگان ( ریاست جمهوری ) میگذرد و سوال این است که نخبگانی در همایش هایی که سالانه بنیاد برگذار می کند چه کسانی هستند و چه تحصیلاتی به آنان داده شده است و آیا رسانه ملی سندی برای صحبت هایی که به اطلاع مردم می رسانند دارند یا خیر؟
به تمامی نخبگان و ملت خردمند ایران می رسانم که  هر ساله حدود ۳۰۰۰۰۰ نخبه از ایران به کشورهای توصعه یافته سفر می کنند ( برای تحصیل یا اقامت ) .
سوالی مطرح شد که بنیاد ملی نخبگان در این روند چه دستی داشته است ، بنیاد از زمانی که تاسیس شد قوانینی برای دادن تسهیلات برای نخبگان گذاشت ( معافیت خدمت سربازی ، دانشگاه بدون کنکور و ... ) متاسفانه هر سال قانون را عوض می کند و می توان اینطور بیان کرد که هر سال با عوض کردن این قانون سنگ بزرگ تری را زیر پای نخبگان می گذارد. از نظر بنیاد کسانی نخبه به حساب می آیند که در کنکور سراسری رتبه زیر 100 برای رشته ریاضی و رتبه زیر 50 برای رشته تجربی و رتبه زیر 25 برای هنر کسب کرده باشند ، دسته دیگر کسانی هستند که در جشنواره خوارزمی و رازی رتبه اول تا سوم را می آورند و دسته آخر برگزیدگان المپیادهای جهانی ریاضی ، فیزیک ، کامپیوتر ، شیمی و ... .
سوالی پیش آمد در رابطه با مخترعان یا بهتر بگویم نخبگانی که در جشنواره های دیگر مانند جشنواره سواد پژوهشی ، جشنواره ملی مهارت و جشنواره هایی که در دانشگاه ملی برگذار میشوند و رتبه می آورند اسم اینها را چه باید گذاشت آیا این جشنواره ها و همایش ها را سازمانهای وزارت آموزش پرورش و وزارت علوم برگذار نکرده است و آیا طرح ها داوری نشده اند؟
سوال اینجا است که چرا شورای فرهنگی کشور قانونی را برای کل نخبگان ننوشته است و چرا در ارائه دادن تسهیلات به نخبگان فرق قائل می شوند مگر همه نخبگان و مخترعان از یک کشور نیستند پس تا کی می خواهد بنیاد در این راه کوتاهی کند و فرق در نخبگان بگذارد و هیچ تسهیلاتی به این دسته از نخبگان ندهد.
هر سال نمایشگاه هایی برای مخترعان در کشور های مختلف انجام می گیرد از جمله از مهترین نمایش ها : نمایشگاه ژنو سویس و INI آلمان می باشد که 50 کشور در آنها شرکت می کنند و با داوری در هر گرایش به آنها مدالی را اهدا می کنند سوال این است که چرا کسانی که در این جشنواره شرکت می کنند و مدال می آورند تسهیلات بنیاد به آنان نمی رسد و در بیان دیگر بنیاد این گونه نمایشگاه هایی که برگذار می شود را بی اهمیت و بی ارزش می داند!
رسانه ملی نیز در اینجا کم نگذاشته است و هر بار با نمایش دادن یک مسئول همه نخبگان را دارای تسهیلات می کنند ولی همه صحبت های مسئولین فقط و فقط در بیان است ولی در عمل نخبگان غربال می شوند.